Co zamiast napojów gazowanych?

Połowa ludności w najbardziej rozwiniętych krajach świata ma nadwagę, a co czwarta osoba jest otyła. Przez otyłość tracimy nie tylko zdrowie, ale i pieniądze. Leczenie chorób związanych z otyłością to ogromny przemysł, a coraz więcej lekarzy i dietetyków apeluje o to byśmy dbali o linię.

Codzienne nawyki a odchudzanie

Wiele osób faktycznie próbuje walczyć z wagą poprzez dietę, nieraz aktywność fizyczną lub suplementy diety. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tego, że codziennie popełniamy żywieniowe grzeszki, które skutecznie hamują nasze odchudzanie. Do takich – zdawałoby się niewinnych – grzeszków należy np. podjadanie, słodycze i słodzone lub dosładzane napoje. Szczególnie te ostatnie są tak zwanymi pustymi kaloriami.

Czym zastąpić napoje gazowane?

Najlepiej wodą! Każdy to powie – woda jest niezbędna w naszym życiu do prawidłowego funkcjonowania. Picie niewystarczającej ilości wody – a zaleca się około dwóch litrów dziennie – powoduje, że gorzej się czujemy, boli nas głowa oraz spowalnia nasz metabolizm. Dodatkowo woda nie ma żadnych kalorii, a pita przed posiłkiem powoduje, że szybciej czujemy się najedzeni, zjadamy mniej, a przez to przyjmujemy mniej kalorii.

Dla tych, którzy nie lubią wody, także istnieje alternatywa – woda smakowa. Nie mówimy tu jednak o wodach smakowych ze sklepu – te są najczęściej dosładzane oraz mają sztuczne aromaty i tylko z nawy kojarzą się nam ze zdrowym napojem. Najlepiej taką smakową wodę zrobić samemu, w domu. Wystarczy do wody dodać cytrynę (sok lub plasterki), pomarańczę, albo inne owoce – świetne są maliny i truskawki (mogą być też mrożone). Do smakowej domowej wody możemy też śmiało dodać zioła – tu prym wiodą te wyraziste w smaku, jak mięta, bazylia, rozmaryn – co kto lubi. Zioła i owoce można też dowolnie w smakowej wodzie łączyć. A niektóre ze składników takiego zdrowego napoju mają dodatkowo zbawienny pływ na nasze zdrowie – cytryna i mięta mają na przykład świetny wpływ na procesy trawienne, a cytrusy mają dodatkowo witaminę C, niezwykle ważną w okresie jesienno-zimowym.

Kolorowe napoje gazowane możemy też śmiało zastąpić sokami – najlepiej tymi świeżo wyciskanymi. Nasz organizm inaczej reaguje i inaczej trawi biały cukier oraz syrop glukozowo-fruktozowy, którym dosładzane są napoje, a zupełnie inaczej cukier zawarty w owocach, dlatego z dwojga złego lepiej wybrać sok niż colę. Najzdrowsze są soki świeżo wyciskane, a nie te na bazie koncentratu, a ostatnio prawdziwym hitem stały się wyciskarki wolnoobrotowe, dzięki którym do diety można włączyć także soki owocowe.

Redakcja zdrowyjogurt.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *