ZDROWY JOGURT

KULTURY BAKTERII DO SAMODZIELNEGO PRZYGOTOWANIA ZDROWYCH PRODUKTÓW MLECZYCH 

ZDROWY JOGURT

ZDROWY JOGURT

probiotyczne kultury jogurtowe

JAK ZROBIĆ JOGURT DOMOWY

Jogurty dostępne w sklepach przyciągają klientów atrakcyjnymi opakowaniami i cenami, niestety bardzo często ich zawartość mija się z naszymi oczekiwaniami. Masowa produkcja rządzi się swoimi
prawami i do jogurtów trafiają często składniki, które nie są tam przez nas mile widziane.
Jak zrobić jogurt domowy? Przede wszystkim, aby wykonać samodzielnie jogurt naturalny, kefir lub twaróg nie trzeba posiadać specjalistycznej wiedzy ani umiejętności. Wystarczy nam kilka minut spędzonych w kuchni. Podgrzewamy mleko do odpowiedniej
temperatury, zaszczepiamy je wybranymi kulturami bakterii i pozostawiamy w cieple na kilka godzin. Resztę pracy wykonają za nas bakterie probiotyczne. Oczywiście tak przygotowane produkty mleczne musimy potem przechowywać w lodówce. Czas ich przydatności do spożycia jest zdecydowanie krótszy niż produktów kupionych w sklepie i wynosi maksymalnie kilka dni, ale za to otrzymujemy jedynie mleko przetworzone przez bakterie bez całej listy zbędnych dodatków. Żywe kultury bakterii mają nieopisanie dobry wpływ na organizm człowieka i mimo tego, że musimy na przygotowanie poświęcić nieco więcej czasu niż na sięgnięcie po produkt z półki sklepowej, nasz wysiłek naprawdę się opłaci. Począwszy od naszego zdrowia, a na oszczędności pieniędzy kończąc. Od początku do końca mamy kontrolę nad tym z czego powstaje nasz jogurt. Sami decydujemy z jakiego mleka zrobimy nasz jogurt domowy i jakie bakterie jogurtowe będzie zawierał. Jeżeli ktoś chciałby uatrakcyjnić smak jogurtu naturalnego, szczególnie dzieciom, nic nie stoi na przeszkodzie by urozmaicić go owocami, ziarnami, bakaliami lub nawet odrobiną miodu lub cukru (oczywiście nie w ilości tradycyjnej dla produktów masowych). Podsumowując: domowe jogurty, które sami przygotujemy są po prostu zdrowsze i tańsze niż produkty masowe. Mogą być również znacznie smaczniejsze – wystarczy kreatywność, by mleko oraz kultury bakterii wzbogacić o smaczne, zdrowe dodatki.

 

 

DLACZEGO NIE KAŻDY JOGURT NATURALNY JEST ZDROWY

W opinii lekarzy jogurt naturalny jest bardzo zdrowy. Prawdziwy jogurt naturalny to jogurt przygotowany naturalnymi metodami w procesie fermentacji mleka z udziałem szczepów bakterii. Niestety nie wszystkie jogurty "naturalne" są naturalne. Stosowana przez producentów nazwa "jogurt naturalny" jest często nadużywana i w większości przypadków oznacza, że nie został on wytworzony metodami naturalnymi, a jedynie, że nie zawiera dodatków smakowych. Sporo oferowanych na rynku jogurtów to produkty mleczne z dodatkiem bakterii i różnorodnych substancji polepszających ich konsystencję i strukturę. Prawdziwy jogurt naturalny nigdy nie posiada jednolitej konsystencji, lecz jest mieszaniną skrzepu i wody. Dopiero po dokładnym wymieszaniu staje się gładki. W czasie zakupów klienci często wybierają tzw. jogurty greckie lub bałkańskie, których aksamitna konsystencja i gęstość są dla nich cechami zdrowego produktu, a w rzeczywistości są wynikiem zastosowania sztucznych dodatków. Z tego powodu warto zadbać o kilka chwil czasu i przygotować samodzielnie domowy jogurt.

 

 

WARTOŚCI ODŻYWCZE JOGURTU NATURALNEGO

Jogurt naturalny jest bogatym źródłem wartości odżywczych, np. kubek o pojemności 225 g zaspokaja: 

 -50% dziennego zapotrzebowania na wapno,

 -57% dziennego zapotrzebowania na witaminę B12,

 -10% dziennego zapotrzebowania na magnez,

 -12% dziennego zapotrzebowania na potas.

Jogurt naturalny jest bogatszy w wapń niż mleko – 350 ml jogurtu zawiera tyle samo wapnia co 500 ml mleka. Jogurt ma w sobie 4–5-krotnie więcej aminokwasów i ponad 20% więcej witamin z grupy B (w tym 5-krotnie więcej kwasu foliowego). Białko zawarte w jogurcie jest 2–3-krotnie szybciej trawione przez organizm człowieka niż mleko.

 

 

NAJPOPULARNIEJSZE SUBSTANCJE DODAWANE DO "JOGURTÓW SKLEPOWYCH" :

-E412 - guma guar, którą otrzymuje się z drzewa indyjskiego -stosowana jako zagęszczacz,

-E 440 - pektyny wytwarzane z białych włókien cytrusów oraz resztek jabłek -stosowane do zagęszczania,

-E 343 - fosforany magnezu, które nadają jogurtom gładką strukturę, ale mogą świadczyć o tym, że produkty posiadają mniejszą wartość odżywczą, gdyż ich gęstość nie jest wynikiem odparowania                  mleka,  lecz została uzyskana sztucznie,

-żelatyna - pozyskiwana z kości i chrząstek -nie nadaje się dla osób unikających produktów zwierzęcych,

-E120 - koszenila lub inaczej kwas karminowy -organiczny związek pozyskiwany z suszonych owadów- czerwców meksykańskich -barwnik stosowany zarówno w przemyśle kosmetycznym (do cieni              do powiek,szamponów oraz tuszu do rzęs) jak i spożywczym, zanieczyszczenia zawarte w ekstrakcie koszenili mogą nawet wywołać wstrząs anafilaktyczny oraz katar sienny i pokrzywkę,

-koncentrat z czarnej marchwi - stosowany jako barwnik,

-sok z buraków - stosowany jako barwnik,

-sok z pokrzywy - stosowany jako barwnik,

-ekstrakt z papryki- stosowany jako barwnik,

-E163 - antocyjany -czerwono-fioletowe barwniki roślinne,

-cukier - średni kubek jogurtu może zawierać go nawet 9 łyżeczek,

-aspartam - stosowany zamiast cukru -nie powinien być spożywany przez dzieci i kobiety w ciąży,

-chrupki ,drażetki lub inne słodycze - często glazurowane lub czekoladowe - skutecznie kuszą dzieci, ale niepotrzebnie podnoszą i tak już wysoką zawartość cukru w jogurtach.

 

 

 

BAKTERIE PROBIOTYCZNE, JOGURTOWE I KEFIROWE - TWOI NAJLEPSI PRZYJACIELE

Mikroflora jelitowa jest stale narażona na wiele niekorzystnych czynników takich jak niewłaściwe odżywianie, stres czy terapie antybiotykowe. Zakłócają one naturalną równowagę mikroflory tzn. powodują zmniejszenie ilości i aktywności pożytecznych bakterii probiotycznych oraz nadmierne namnażanie bakterii chorobotwórczych. Na szczęście możemy temu przeciwdziałać korzystając chociażby z tego co oferują nam na przykład bakterie kefirowe.
Bakterie probiotyczne są naszymi najlepszymi sprzymierzeńcami przy wielu dolegliwościach:

-biegunkach,

-zaparciach,

-zespole jelita drażliwego,

-nawrotowym zapaleniu jelit,

-antykoncepcji doustnej,

-nietolerancji laktozy,

-zatruciach pokarmowych.

 

DOMOWY JOGURT PROBIOTYCZNY

Tradycyjne bakterie jogurtowe (Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus) nie są drobnoustrojami probiotycznymi. Jogurt staje się probiotyczny dopiero po dodaniu do niego specjalnie wyselekcjonowanych szczepów probiotycznych. Zaliczamy do nich m.in. L.actobacillus caseiL.actobacillus acidophilusBifidobacterium bifidum
Bakterie probiotyczne są zdolne do życia i rozmnażania w ludzkim ciele tworząc mikroflorę korzystnie oddziałującą na nasz organizm. Obniżają poziom pH w jelitach. Dzięki zjawisku adhezji(przylepianiu się) bakterii probiotycznych do śluzówki wzmacniają naszą barierę ochronną i uniemożliwiają rozwój patogennych drobnoustrojów. Bakterie te potrafią (częściowo lub całkowicie) rozkładać laktozę poprzez wytworzenie enzymu laktazy, co czyni je idealnym produktem dla osób cierpiących na nietolerancję laktozy.  Jogurt probiotyczny ułatwia nam wchłanianie żelaza, wapnia oraz witamin. Bierze także udział w metabolizmie kwasów żółciowych i cholesterolu. Dzięki obecnym w jogurcie żywym bakteriom, białka ulegają nadtrawieniu, w związku z czym wzrasta ich podatność na działanie enzymów trawiennych. Naukowcy z uniwersytetu Tsurumi w Yokohamie udowodnili również, że jedzenie jogurtu naturalnego może zmniejszać ilość bakterii, które wywołują nieświeży oddech. Powinniśmy dostarczać je organizmowi codziennie np. w postaci jogurtów. W ten sposób zapewnimy stałą odbudowę mikroflory bakteryjnej. 
Inne przykłady korzystnego działania bakterii probiotycznych:

-Lactobacillus acidophilus – pomaga w leczeniu zaburzeń motorycznych jelit, 

-Lactobacillus acidophilus + Bifidobacterium lactis – zmniejszają działania niepożądane, związane z Helicobacter pylori (bakterii od wrzodów żołądka i dwunastnicy),

-Bifidobacterium lactis BB-12 + Streptococcus thermophilus – zmniejszają rozległość i nasilenie atopowego zapalenia skóry; zapobiegają biegunce rotawirusowej u dzieci przewlekle hospitalizowanych oraz biegunce związanej ze stosowaniem antybiotyków.

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bakterie Bifidobacterium bifidum
bakterie L.actobacillus acidophilus
bakterie Lactobacillus casei